Strona główna Odchudzanie Błonnik witalny (opinie i właściwości) – niezwykle skuteczny wspomagacz odchudzania

Błonnik witalny (opinie i właściwości) – niezwykle skuteczny wspomagacz odchudzania

by Karolina
0 komentarzy

Nie bez przyczyny błonnik witalny robi ostatnio furorę wśród osób walczących z kilogramami. Jest to substancja naturalna, zdrowa, niedroga, bezpieczna i skuteczna w działaniu. Znakomicie wpływa na nasz układ pokarmowy, pomaga regulować poziom cukru we krwi, dobrze syci oraz zabezpiecza przed atakami niepohamowanego głodu, które są zmorą wielu odchudzających. Jeśli szukasz czegoś, co przyspieszyłoby twój bój o utratę kilogramów, niewątpliwie warto zwrócić uwagę na błonnik witalny.

Czym jest błonnik pokarmowy?

Błonnik witalny to jedno z najcenniejszych źródeł błonnika pokarmowego, który jest niezbędnym składnikiem naszej diety, zapewniającym nam dobre trawienie, sprawne oczyszczanie organizmu z toksyn i zrównoważoną gospodarkę insulinową.

Nazywany inaczej włóknem roślinnym błonnik pokarmowy, to strukturalny element ścianek komórek roślinnych nie ulegający rozkładowi w układzie pokarmowym człowieka. Tylko niewielka jego część podlega hydrolizie w jelicie grubym, a jego specyficzne cechy powodują, że pełni on w organizmie szereg ważnych funkcji.

W skład błonnika wchodzą między innymi ligniny, celulozy, pektyny, śluzy i gumy roślinne. Oddziaływanie błonnika ma zróżnicowany charakter, w zależności od tego, z jaką jego frakcją mamy do czynienia.

Frakcja nierozpuszczalna wchłania wodę, ale nie rozpuszcza się w niej, dzięki czemu zwiększa objętość treści pokarmowej, pobudza perystaltykę jelit i wydzielanie soków trawiennych. Ponadto przemieszczając się przez układ pokarmowy oczyszcza go z zalegających resztek, a regulując wypróżnienia, zapobiega zaparciom, hemoroidom i nowotworom jelita grubego.

Frakcja rozpuszczalna z kolei wiąże toksyny, skutecznie oczyszczając organizm, spowalnia wchłanianie glukozy, zapobiega biegunkom. Ma też niebagatelne znaczenie w procesie odchudzania, gdyż pęczniejąc w żołądku radykalnie ogranicza apetyt.

Niedobory błonnika w codziennej diecie grożą nie tylko kłopotami z trawieniem i zaparciami, ale również wystąpieniem szeregu groźnych chorób, jak chociażby kamica woreczka żółciowego, uchyłkowatość jelita, polipy i nowotwory jelita grubego, nowotwór piersi, miażdżyca.

Bogate w włókna roślinne pokarmy nie tylko uchronią nas przed wieloma schorzeniami, ale także przyczynią się do sprawniejszego zrzucania nadmiernych kilogramów oraz lepszego wyglądu i samopoczucia.

Właściwości błonnika pokarmowego

nasiona chia

Wpływ na proces trawienia

Błonnik chłonie wodę, wskutek czego stymuluje wydzielanie śliny i soków trawiennych. Pęczniejąc, opóźnia opróżnianie żołądka, przedłuża również czas pasażu jelitowego, powodując długotrwałe uczucie sytości. Pobudza także perystaltykę jelit, zwiększa masę stolca, pomaga przy zaparciach i zapaleniu jelita grubego. Reguluje skład mikroflory jelitowej, z jednej strony stymulując rozwój korzystnych dla organizmu probiotyków, z drugiej stanowi idealny prebiotyk, to jest pożywkę dla dobrych bakterii.

Ponadto ma wpływ na obniżenie pH i poziomu glukozy, zapewnia ochronę przed patogenami, a wiążąc kwasy żółciowe i ich sole, obniża poziom cholesterolu.

Działanie na układ krążenia

Badania wykazały, że zwiększone spożycie błonnika pokarmowego pełni ważną rolę w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego. Przyczyniając się do obniżenia ciśnienia krwi, zapobiega bowiem wielu chorobom związanym z układem krążenia. Szczególnie istotne w tym kontekście jest uwzględnienie w diecie dużej ilości warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych lub suplementacja.

Znaczenie błonnika dla cukrzyków

Prozdrowotne właściwości tej substancji potwierdzono nie tylko w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego, ale także w przypadku cukrzycy. Błonnik pokarmowy obniża poziom stężenia glukozy we krwi po zjedzeniu posiłku, wpływając w ten sposób na mniejsze wahania glukozy i insuliny, co wynika ze zdolności spowalniania wchłaniania cukru.

Błonnik a ryzyko nowotworów

Chociaż w tej kwestii medycyna nie ma jednoznacznego stanowiska, istnieją ważne przesłanki pozwalające stwierdzić, że wysoka zawartość błonnika w diecie przyczynia się do lepszej ochrony jelita grubego przed karcynogenami. Jest to rezultat wspomnianych wcześniej korzystnych oddziaływań, między innymi sprawniejszego trawienia i wypróżniania. W naukowych czasopismach medycznych pojawiają się też doniesienia o korzystnej roli włókna pokarmowego w profilaktyce nowotworów piersi u kobiet, zwłaszcza po menopauzie.

Błonnik na odchudzanie

Zwiększone spożycie błonnika to jeden z warunków skutecznego procesu odchudzania. W grę wchodzi tutaj kilka ważnych czynników – ograniczenie apetytu, regulacja procesu trawienia i wypróżniania, normalizacja poziomu cukru i cholesterolu, oczyszczanie organizmu, wreszcie niska kaloryczność tego rodzaju pokarmów.

Prozdrowotny błonnik witalny – znakomite źródło błonnika pokarmowego

plantacja babki jajowatej

Błonnik występuje w kilku odmianach, jedną z nich jest błonnik witalny. Należy do grupy produktów pokarmowych obdarzonych najbogatszymi właściwościami prozdrowotnymi. Błonnik witalny nie ma sobie równych, jeśli chodzi o dobroczynne oddziaływanie na układ pokarmowy, a co za tym idzie – na funkcjonowanie całego organizmu.

Błonnik witalny – skład

Czym właściwie jest błonnik witalny? Jest to suplement diety wspomagający odchudzanie, składający się z naturalnych surowców roślinnych, wśród których zasadniczą rolę odgrywają nasiona babki płesznik i nasiona babki jajowatej.

Obydwa te ziarna obfitują w błonnik pokarmowy, po zetknięciu z wodą pęcznieją i wytwarzają korzystnie oddziałujące na jelita śluzy. Po przedostaniu się do żołądka błonnik witalny znacząco zwiększa objętość, a tym samym wywołuje długotrwałe uczucie sytości. W ten sposób nadmierny apetyt, z którym tak często walczą osoby z nadwagą, zostaje poskromiony.

Babka płesznik to znana od dawna roślina o wielostronnych zaletach prozdrowotnych. Wykorzystuje się ją do leczenia zarówno biegunek, jak i zaparć, hemoroidów i różnego rodzaju problemów skórnych. Właściwości lecznicze babka płesznik zawdzięcza obecności błonnika i śluzu o charakterze powlekającym i nawilżającym. Nasiona tej rośliny regulują wypróżnianie, hamują wchłanianie tłuszczu, obniżają poziom cukru i cholesterolu, powodują uczucie sytości.

Babka jajowata, o owalnym kwiatostanie (stąd nazwa), to niewielka roślina, której nasiona i łuski zawierają substancje mające w obecności wody zdolność produkowania dużych ilości śluzu, znacznie większych niż w przypadku babki płesznik. Dzięki temu, oraz zawartości błonnika, nasiona tej rośliny poprawiają perystaltykę jelit, ułatwiają i przyspieszają wypróżnianie, normalizując je zarówno w sytuacji zaparcia, jak i biegunki. Ponadto nasiona i łupiny łagodnie obniżają poziom cukru, cholesterolu i trójglicerydów. Jedno i drugie ziele oddziałuje korzystnie na procesy trawienne i jednocześnie, hamując apetyt, wspomaga odchudzanie.

Błonnik witalny – właściwości

babka jajowata

Hamowanie łaknienia i bezustannej ochoty na jedzenie to niejedyny atut błonnika witalnego. Ten naturalny produkt silnie stymuluje przemianę materii, pobudza ruchy perystaltyczne jelit, wymiatając zalegające, niestrawione resztki pokarmów, normalizuje cykl wypróżnień, zapobiega zaparciom i wzdęciom.

Ponadto bogate w błonnik ziarna babki jajowatej i babki płesznik regulują poziom cukru we krwi, chroniąc nas tym samym przed napadami wilczego głodu.

Regularnie sięgając po błonnik witalny, kompleksowo wspomagamy pracę układu trawiennego i przyspieszamy proces utraty wagi. Warto również zauważyć, iż posiada on niezwykłą właściwość do absorpcji toksyn, z którymi „spotka się” na drodze przewodu pokarmowego.

Przechodząc przez układ pokarmowy, a w szczególności jelita, błonnik pomaga usuwać wszelkie zbędne resztki zalegające głównie między kosmkami jelitowymi.

Spożywając zatem te cudowne ziarenka, oprócz szybszej redukcji nadprogramowych kilogramów, fundujemy sobie skutecznie oczyszczanie organizmu ze szkodliwych substancji.

Skutkiem detoksykacji z udziałem błonnika witalnego jest polepszenie samopoczucia, eliminacja problemów trawiennych, poczucia ciężkości i pełności, a także zwiększenie witalności i energii.

Nie bez znaczenia jest rola błonnika witalnego w redukcji poziomu złego cholesterolu, co odgrywa niebagatelną rolę w zapobieganiu poważnym chorobom, nie tylko otyłości, ale i miażdżycy czy innym schorzeniom układu sercowo-naczyniowego.

Błonnik witalny – opinie

babka płesznik

Opinie o błonniku witalnym są na ogół bardzo korzystne. Jego korzystny wpływ na organizm został udowodniony naukowo i lekarze nie mają wątpliwości co do jego pozytywnej roli w procesie trawienia oraz w profilaktyce wielu chorób. Bardzo podobne są odczucia konsumentów i pacjentów, czego wyrazem są liczne glosy zamieszczane chociażby w sieci.

W większości komentarzy internetowych czytamy, że produkt skutecznie pomaga usunąć problem nadmiernego apetytu i wyregulować cykl spożywania posiłków. Według wielu opinii błonnik witalny pozytywnie wpływa na samopoczucie, pozwala pozbyć się poczucia ciężkości, ciągłego zmęczenia i braku energii.

Osoby komentujące skuteczność błonnika witalnego podkreślają również, iż ma on niezrównane właściwości oczyszczające organizm oraz że pomaga pozbyć się zaparć i kłopotów z wypróżnieniem. Znaczna ilość pytanych osób stwierdza, że błonnik witalny przyspieszył proces gubienia kilogramów.

Błonnik witalny – skutki uboczne

Warto wziąć pod uwagę fakt, że gwałtowne zwiększenie spożycia błonnika może skutkować nagłymi dolegliwościami przewodu pokarmowego, występowaniem gazów jelitowych, wzdęciami, skurczami i bólami brzucha.

Dlatego suplementację należy wprowadzać stopniowo, aby przewód pokarmowy i flora bakteryjna jelit mogły dostosować się do zmian w diecie. Należy również unikać spożywania błonnika tuż przed snem, ponieważ w nocy enzymy trawienne działają znacznie słabiej i oczywiście zawsze trzeba pić dużo wody.

Bardzo rzadko zdarza się reakcja alergiczna na nasiona babki jajowatej w postaci wysypki czy kataru siennego, wtedy należy zdecydowanie odstawić preparat. Nie zaleca się kuracji tego typu także w przypadku niedrożności jelit, chorób żołądka i przełyku, zaawansowanej, lekoopornej cukrzycy.

Błonnik witalny – cena

Dokładna cena błonnika witalnego jest zależna od producenta. Nigdy nie są to jednak wygórowane koszty. Za opakowanie 1kg błonnika witalnego zapłacimy ok. 20-30 zł. To mało, szczególnie zwróciwszy uwagę na fakt, jak bardzo wydajny jest to produkt (dziennie spożywamy go w niewielkich ilościach). Istnieją również droższe, ale za to bardzo skuteczne mieszanki błonnika witalnego z innymi składnikami przyspieszającymi utratę kilogramów.

Błonnik witalny – jak stosować?

Stosując kurację z udziałem błonnika witalnego, możemy skorzystać albo z podstawowej, albo urozmaiconej opcji:

  • Opcja 1 – błonnik witalny na czczo, wyłącznie w towarzystwie wody

Aby odczuć jego wszystkie odchudzające i prozdrowotne właściwości, najprostszym sposobem jest zalać rano ok. 2-3 łyżeczki ziaren niedużą ilością wody (opcjonalnie soku owocowego lub mleka), odczekać kilka minut do napęcznienia i wypić. Czynność tę warto powtórzyć również w ciągu dnia w celu eliminacji poczucia nadmiernego głodu.

  • Opcja 2 – błonnik witalny jako dodatek do potraw lub koktajli

Błonnik witalny z powodzeniem można dodawać do różnego rodzaju past, dietetycznych deserów, otrębów, owsianek, jaglanek, sałatek, surówek, soków, smoothies. Jest to o tyle lepsza metoda, że część osób skarży się na nijaki smak tej substancji. Tak więc łącząc ją z innym, wyrazistym składnikiem, podnosimy walory smakowe preparatu. To nie koniec. Błonnik witalny możemy nawet dodawać do zup, kompotów, zapiekanek czy dań mięsnych. Wszystko zależy wyłącznie od naszej fantazji i upodobań kulinarnych.

Chcesz szybko zrzucić nadmierne kilogramy? Poznaj idealny produkt dla odchudzających!
Błonnik witalny o poszerzonym składzie
Fibre Select

fibre select

Źródła:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/146935
https://www.medicalnewstoday.com/articles/319176
https://www.healthline.com/nutrition/plantain-weed
https://www.healthline.com/health/psyllium-health-benefits

Czytaj więcej

Dołącz do dyskusji

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie swoich danych przez tę stronę internetową.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie