Strona główna Uroda Co na wypadanie włosów? Poznaj cenne wskazówki, dzięki którym zregenerujesz i wzmocnisz włosy!

Co na wypadanie włosów? Poznaj cenne wskazówki, dzięki którym zregenerujesz i wzmocnisz włosy!

by Karolina
0 komentarzy

Co na wypadanie włosów? Jak pobudzić porost włosów? Jak wzmocnić włosy? To pytania, które stawia coraz więcej osób, gdyż zjawisko nadmiernego wypadania włosów z roku na rok dotyczy coraz to większej części społeczeństwa. Z problem ciągle przerzedzającej się fryzury i coraz cieńszych, słabszych włosów borykają się zarówno kobiety, jak i mężczyźni w różnym wieku. Naturalny proces starzenia to tylko jedna z przyczyn wypadania włosów i to wcale nie najczęstsza. Głównym powodem zjawiska jest nasz nie do końca zdrowy tryb życia oraz niewłaściwy sposób pielęgnacji włosów. Poznajmy najważniejsze czynniki, które wpływają na osłabienie cebulek oraz rzednięcie fryzury i sprawdźmy, jak powstrzymać wypadanie włosów.

Objawy nadmiernego wypadania włosów. Kiedy zacząć działać?

Zdrowe, gęste, lśniące włosy pozytywnie wpływają na naszą atrakcyjność. I odwrotnie, włosy rzadkie, matowe, kruche, pozbawione życia niekorzystnie wpływają na nasz ogólny wygląd i dodają nam lat. Na włosowe problemy narzeka coraz więcej ludzi, przy czym najczęstszym i najbardziej zauważalnym objawem pogorszenia kondycji włosów jest ich nadmierne wypadanie.

Cykl życia włosa

Każdy włos ma swój cykl życia. Na cykl ten składają się 3 fazy:

  • Faza wzrostu (anagen) trwająca kilka lat. Podczas tej fazy komórki w mieszku włosowym dynamicznie dzielą się. Cebulka jest solidnie połączona z brodawką, dzięki czemu włos pozostaje dobrze odżywiony.
  • Faza przejściowa, czyli zanikowa (katagen) trwająca około 2 tygodnie. Podczas tej fazy wzrost zostaje zahamowany, włos powoli zaczyna odłączać się od mieszka włosowego.
  • Faza spoczynku mieszka włosowego (telogen) trwająca kilka miesięcy. Włos stopniowo obumiera, rogowacieje, a następnie zostaje wypchnięty ze skóry głowy. Mieszek włosowy przez jakiś czas pozostaje pusty, następnie zaczyna w nim wzrastać kolejny włos.

Na naszej głowie znajduje się średnio 100-150 tysięcy włosów. Około 80-90% włosów pozostaje w fazie anagenu. Za normalny uznaje się ubytek 50-100 włosów na dobę. Jeśli tracimy ich więcej, najpierw powinniśmy ustalić przyczynę, a potem szybko zacząć przeciwdziałać problemowi. No dobrze, ale jak poznać, że wypada nam za dużo włosów? Da się to łatwo zauważyć. Gdy wszystko jest prawidłowo i gdy tracimy tych 50-100 włosów dziennie, praktycznie wcale tego nie widzimy. Jedynie podczas czesania albo mycia głowy możemy zaobserwować niedużą ilość włosów na grzebieniu lub w wannie. Natomiast nadmierne wypadanie włosów to problem, który od razu da się zauważyć.

Główne oznaki nadmiernego wypadania włosów

  • po każdym czesaniu spora ilość włosów na grzebieniu lub szczotce,
  • po myciu głowy spora ilość włosów przy odpływie,
  • włosy na poduszce do spania,
  • włosy znajdowane w wielu miejscach w domu, np. na podłogach, fotelach, kanapach,
  • włosy na ubraniach,
  • powolny wzrost włosów,
  • widoczne przerzedzenia i prześwity na głowie.

Wypadanie włosów – przyczyny

kobieta ogląda swoje zniszczone włosy

Żeby włosy były silne i pełne witalności, muszą być zaopatrywane w odpowiednie ilości potrzebnych im składników pokarmowych. Dlatego nasza codzienna dieta ma ogromne znaczenie dla kondycji włosów. Wiele osób niestety bazuje na żywności przetworzonej, gotowej, o bardzo niskiej wartości, co skutkuje niedoborami składników pokarmowych w organizmie, a w konsekwencji osłabieniem i wzmożonym przerzedzaniem się włosów. Jednak nie u każdego zła dieta jest głównym powodem wypadania włosów. Jakie są pozostałe?

Najczęstsze przyczyny wypadania włosów

  • niewłaściwa pielęgnacja, stosowanie zbyt agresywnych, silnych kosmetyków do mycia i układania włosów,
  • nadmiar agresywnych zabiegów stylizacyjnych (farbowanie, rozjaśnianie, trwała ondulacja, kręcenie włosów lokówką, prostowanie prostownicą),
  • błędy przy czesaniu (nadmierne szarpanie podczas rozczesywania, zbyt mocne ściskanie włosów podczas tworzenia koków, kitek, warkoczy, używanie dużej ilości spinek, ciągłe używanie wałków i papilotów, tapirowanie),
  • częste narażanie włosów na działanie silnego promieniowania słonecznego lub częste wizyty w solarium,
  • zbyt uboga dieta, niedobory składników odżywczych,
  • przewaga żywności przetworzonej w diecie, a zbyt mało produktów naturalnych,
  • zażywanie niektórych leków,
  • zaburzenia hormonalne (np. towarzyszący menopauzie spadek poziomu estrogenów),
  • choroby skóry (np. grzybica skóry głowy, łojotokowe zapalenie skóry),
  • choroby tarczycy,
  • anemia,
  • osłabienie odporności organizmu,
  • palenie papierosów,
  • częste przebywanie w zamkniętych, dusznych pomieszczeniach, za mało świeżego powietrza,
  • smog, zanieczyszczenie środowiska,
  • zmiana pór roku,
  • przewlekły stres,
  • traumatyczne przeżycia,
  • wyczerpanie organizmu, przepracowanie,
  • za mała ilość snu.

Co na wypadanie włosów – dieta, preparaty czy jedno i drugie?

kobieta je jabłko

To, co jemy, ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie organizmu oraz na poziom odżywienia komórek i tkanek. Zrównoważona, urozmaicona, zdrowa dieta służy naszym włosom, i odwrotnie – ubogi, śmieciowy, małowartościowy jadłospis prowadzi do pogorszenia struktury włosów i wzmożonego wypadania.

Wprowadzenie bogatej pod względem odżywczym diety pomoże nam wzmocnić i odbudować włosy, jednak z pewnością nie stanie się to z dnia na dzień. Wątłe, słabe włosy muszą zostać porządnie nasycone cennymi substancjami, dopiero wtedy zyskują na jakości. A to wymaga czasu. Dla lepszych i szybszych rezultatów warto połączyć dietę na wypadanie włosów z suplementacją preparatów zawierających skoncentrowane substancje regenerujące i wzmacniające włosy. Warto też zadziałać na włosy od zewnątrz, używając gotowych kosmetyków lub mikstur domowej roboty.

Dieta na wypadanie włosów

Jak skomponować dietę na wypadanie włosów? Co jest dobre dla naszych włosów, a co im najmocniej szkodzi? Przede wszystkim powinniśmy unikać produktów najgorszej jakości o wysokim stopniu przetworzenia, dań gotowych i tych do szybkiego przyrządzenia oraz zawierających dużo sztucznych składników. Mają miałką wartość i bardziej zatruwają nasz organizm niż go odżywiają. Jak już zostało wspomniane, dieta na wypadanie włosów powinna być naturalna, kolorowa, różnorodna i zdrowa. Co wcale nie oznacza, że wymyślna i droga.

Jest kilka podstawowych składników pokarmowych, z których powinniśmy uczynić bazę menu. Oto one.

Dieta na wypadanie włosów – po pierwsze, białko

Białko, czyli skarbnica aminokwasów, jest jednym z najważniejszych składników pokarmowych, stanowi bowiem materiał budulcowy dla wszystkich komórek i tkanek. Białko jest też podstawowym elementem struktury włosów i wpływa na ich prawidłowy wzrost i rozwój. Niedobór białka w diecie sprawia, że włosy rosną wolniej, łatwiej ulegają uszkodzeniom, są słabsze i bardziej podatne na wypadanie.

Jeśli nasze włosy co rusz ulegają przerzedzeniu, warto zwrócić uwagę, czy nasz codzienny jadłospis nie jest zbyt ubogi w białko. Spróbujmy tak ułożyć menu, aby każdy posiłek główny (śniadanie, obiad, kolacja) zawierał pokaźną porcję pełnowartościowego białka. Podstawowe źródła białka to: chude mięso, ryby, sery, jaja, maślanki, kefiry, jogurty, owoce morza, rośliny strączkowe, orzechy.

Dieta na wypadanie włosów – po drugie, witaminy

Czy na naszych talerzach często pojawiają się warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste? Jeśli nie, możemy być pewni, że nasze włosy mocno na tym tracą! Szczególne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania włosów ma biotyna (witamina B7), której niedobory bardzo często prowadzą do wzmożonego wypadania. Wartościowym źródłem biotyny są warzywa takie jak: pomidor, szpinak, marchew, kalafior. Duże pokłady biotyny znaleźć można także w owocach, orzechach, wątróbce, mleku.

Żeby uaktywnić porost włosów i wzmocnić je od środka, warto wprowadzić do diety zwiększone ilości produktów bogatych w witaminy: C, A, E oraz witaminy z grupy B. Znajdziemy je we wszystkich warzywach i owocach, otrębach, płatkach zbożowych, nasionach, grubych kaszach, razowym pieczywie.

Dieta na wypadanie włosów – po trzecie, minerały

Obok białka i witamin również niedostatki takich biopierwiastków, jak: cynk, selen, żelazo, jod, krzem, miedź, wapń, magnez, mogą skutkować osłabieniem i nadmierną utratą włosów. Dieta na wypadanie włosów powinna być zatem zasobna w źródła tych minerałów, a są to: rośliny strączkowe, zielone warzywa liściaste, jaja, banany, cytrusy, jabłka, truskawki, ryby morskie, podroby, otręby, płatki owsiane, chlorella i spirulina, ziarna zbóż.

Dieta na wypadanie włosów – po czwarte, kwasy omega 3

Kwasy omega 3 są niezwykle korzystne dla całego organizmu. Chronią komórki i hamują ich starzenie, pozytywnie wpływają na odporność, usprawniają pracę mózgu, stymulują procesy regeneracji, wzmacniają skórę, włosy i paznokcie, pomagają zachować mieszki, cebulki i łodygi włosowe w dobrej kondycji. Dbają także o skórę głowy, normalizując jej pH i przywracając właściwy stopień nawilżenia. Kwasy omega 3 mogą być zatem bardzo pomocne w przypadku osłabionych, kruchych, zniszczonych i wypadających włosów, a także przy problemach ze skórą głowy, np. łupieżu, łojotoku, łuszczycy, przesuszeniu.

Bogatymi źródłami kwasów omega 3 w diecie są: siemię lniane, olej rzepakowy, orzechy włoskie, nasiona chia, olej lniany, nasiona konopi, oliwa, tuńczyk, dorsz, łosoś, makrela, sardynki, pstrąg, śledź, morszczuk.

W przypadku kobiet, u których wypadające włosy są skutkiem zaburzeń hormonalnych, bardzo korzystnym składnikiem diety będą także produkty bogate w fitoestrogeny.

Preparaty na wypadanie włosów

szczotka do włosów

Preparaty na porost włosów i wypadanie włosów dzielimy na te do użytku wewnętrznego i zewnętrznego. Najlepiej, gdy łączymy stosowanie jednych z drugimi, zażywając dobry suplement na włosy, a dodatkowo wykorzystując szampon przeciw wypadaniu włosów w ramach codziennej pielęgnacji.

Szampon na porost włosów ma za zadanie pobudzenie ukrwienia skóry głowy, zwiększenie jej dotlenienia, a co za tym idzie napływ większej ilości składników odżywczych do struktur włosowych. Efektem działania tego rodzaju kosmetyków jest wzmocnienie cebulek i mieszków, ograniczenie wypadania włosów oraz szybszy podział komórek włosowych i dynamiczniejszy wzrost włosa.

Kosmetyki na wypadanie włosów działają jednak w stopniu ograniczonym. Pamiętajmy, że za ich pomocą wpływamy jedynie na wierzchnie warstwy skóry.

Jednak prawdziwe odżywienie, wzmocnienie i regeneracja struktur włosowych należy do preparatów doustnych, które oddziałują na skórę głowy i włosy dogłębnie i od środka. Sukcesywnie wypełniają komórki włosów składnikami odżywczymi i stymulują ich intensywną odbudowę.

Najlepiej skomponowane, najskuteczniejsze, wieloskładnikowe tabletki na wypadanie włosów na obecnym rynku to:

Locerin – zaawansowany, wydłużający cykl życia włosów i pobudzający produkcję nowych włosów preparat dla kobiet
Locerin
Folisin – bogaty, hamujący łysienie i wspierający wzrost zdrowych, mocnych włosów preparat dla mężczyzn
Folisin pro 6

Co na wypadanie włosów – proste wskazówki, dzięki którym wzmocnimy włosy i polepszymy ich kondycję

Równoległe działanie od środka i od zewnątrz najlepiej sprawdza się w przypadku wszelkich włosowych problemów. Stosując dietę i suplementy oraz wspomagając się preparatami kosmetycznymi (które możemy zastąpić domowymi specyfikami), stopniowo uda nam się ograniczyć wypadanie włosów i zdynamizować ich porost.

Bardzo przydatne będą też poniższe wskazówki:

  • Daj odpocząć swoim włosom – unikaj modelowania na gorąco (np. lokówką, prostownicą, suszarką), ciężkie szampony z silikonami i parabenami zamień na szampony łagodne, ogranicz używanie pianek, lakierów, wosków do włosów.
  • Ogranicz częstotliwość farbowania, rozjaśniania, trwałej ondulacji. Nie stosuj tych zabiegów częściej niż co 2-3 miesiące.
  • Czesz włosy delikatnie, bez ciągnięcia i szarpania. Nie ściskaj i nie naciągaj za bardzo włosów przy tworzeniu fryzur. Ogranicz używanie spinek, gumek, klamerek.
  • Zadbaj o higienę snu. Sypiaj około 7-8 godzin na dobę. Pamiętaj, że w czasie snu nasz organizm i wszystkie jego komórki i tkanki się regenerują. Brak snu obciąża całe nasze ciało, może też wpływać na pogorszenie kondycji skóry i osłabienie włosów.
  • Postaraj się żyć mniej nerwowo, zredukuj stres. Nie przepracowuj się, dbaj o codzienną porcję relaksu.
  • Ogranicz używki takie jak papierosy czy alkohol.
  • Pij dużo wody mineralnej.
  • Postaraj się unikać szkodliwych dla włosów czynników, takich jak dym, kurz, silne promieniowanie słoneczne, smog.
  • Jeśli masz trochę wolnego czasu, stosuj domowe sposoby na wypadanie włosów, takie jak: wcierki (np. z czarnej rzepy lub kozieradki), maski (np. z jajka, oliwy i cytryny lub z siemienia lnianego), ziołowe płukanki (np. z pokrzywy, łopianu i skrzypu polnego), olejowanie (np. z udziałem olejku rozmarynowego, arganowego lub z czarnuszki).

Czytaj więcej

Dołącz do dyskusji

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie swoich danych przez tę stronę internetową.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie