Strona główna Odchudzanie Dieta jabłkowa – efekty, zasady, jadłospis… Skuteczne odchudzanie dzięki wyjątkowym właściwościom jabłka

Dieta jabłkowa – efekty, zasady, jadłospis… Skuteczne odchudzanie dzięki wyjątkowym właściwościom jabłka

by Karolina
8 komentarzy

Większość odchudzających się osób słyszała o cudownych właściwościach odchudzających najpopularniejszego polskiego owocu, czyli jabłka. Zdaniem specjalistów dieta jabłkowa jest jedną z najlepszych kuracji oczyszczających i wspomagających odchudzanie. Czy w związku z tym warto ją wprowadzić w celu szybkiego pozbycia się balastu nadprogramowych kilogramów? Owszem, warto. Efekty diety jabłkowej mogą być bardzo zadowalające, pamiętajmy jednak, by nie przystępować do kuracji ze zbyt dużą dozą radykalizmu żywieniowego, gdyż może się to skończyć powrotem do dawnej wagi po zarzuceniu diety.

Jabłko – właściwości, czyli o atutach diety jabłkowej

świeże, czerwone jabłko

O korzystnym wpływie jabłek na zdrowie wiedziano od dawna, czego najlepszym potwierdzeniem jest stare porzekadło: „jabłko z wieczora zamiast doktora”. Oczywiście nie przeceniając znaczenia tego owocu i w żadnym razie nie propagując jego spożywania zamiast wizyt u lekarza, należy jednak przyznać, że jabłka zawierają cały szereg ważnych dla zdrowia substancji odżywczych.

Są to między innymi witaminy A, B i C, minerały, przede wszystkim potas, magnez, żelazo, cynk, miedź i krzem, bioflawonoidy, błonnik, który pobudzając metabolizm wybitnie sprzyja odchudzaniu, jak również mnóstwo innych cennych związków, także silnych antyoksydantów.

Kuracja jabłkowa nie tylko pomaga w zgubieniu nadmiaru kilogramów, ale także znakomicie oczyszcza, co zresztą ma także wpływ na proces utraty wagi. Zawarta w jabłkach kwercetyna uszczelnia naczynia krwionośne, hamuje więc rozwój miażdżycy i zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca. Ponadto jabłka normalizują poziom cholesterolu, wykazują działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe. Tak więc, jeśli chodzi o jabłko, wartości odżywcze tego wydawałoby się pospolitego owocu, są rzeczywiście wyjątkowe!

Jabłka a odchudzanie. Zasady diety jabłkowej

Naczelną zasadą diety jabłkowej jest oczywiście spożywanie zwiększonych ilości jabłek, kosztem innych pokarmów, zwłaszcza tych najbardziej zagrażających naszej figurze. Zjedzone owoce tworzą w żołądku swego rodzaju masę żelową nie dopuszczając do wchłaniania się cukru do krwi oraz w znacznym stopniu ograniczając apetyt. Obecność błonnika powoduje także przyspieszenie procesów trawiennych, co obok zmniejszenia uczucia głodu, istotnie przyczynia się do utraty wagi.

Do diety jabłkowej należy się odpowiednio przygotować. Na kilka dni przed rozpoczęciem kuracji ograniczamy ilość spożywanych kalorii, rezygnujemy z używek i wprowadzamy coraz większą ilość warzyw kosztem potraw ciężkostrawnych. Każdy dzień rozpoczynamy od wypicia szklanki wody z niewielką ilością octu jabłkowego. Następnie wkomponowujemy jabłka do większości posiłków spożywanych w ciągu dnia, starając się zachować różnorodność kulinarną.

Na szczęście owoc ten jest bardzo uniwersalny w zastosowaniu, dzięki czemu możemy uniknąć kulinarnej monotonii. Ważną zasadą diety jabłkowej jest także wyeliminowanie wszelkich tuczących produktów, a więc:

  • dań tłustych;
  • dań ciężkich i mącznych;
  • nabiału o wysokiej zawartości tłuszczu;
  • białego chleba (jemy tylko pieczywo razowe w małych ilościach);
  • fast foodów;
  • słodyczy;
  • słodzonych napojów.

Generalnie posiłki powinny być niewielkie i stosunkowo małokaloryczne, a jabłka powinny grać w nich pierwsze skrzypce. Powinnyśmy też pamiętać o piciu zwiększonych ilości płynów – najlepiej wody mineralnej niegazowanej, herbatek ziołowych, a w wersji mniej rygorystycznej można również pić jogurty. Rezygnujemy natomiast całkowicie ze słodzonych napojów gotowych.

Jak każda kuracja odchudzająca, również dieta jabłkowa posiada swoje mniej i bardziej restrykcyjne warianty. Najsurowsza jest wersja kilkudniowa, w ramach której odżywiamy się samymi jabłkami i niczym więcej. Ten wariant kuracji jabłkowej, analogicznie jak inne monodiety, grozi wystąpieniem niedoborów składników odżywczych, co może prowadzić do wyniszczenia organizmu. Nie jest to także dieta, która przyniosłaby nam trwałą eliminację nadwagi. W większości przypadków owocuje ona efektem jojo.

Dlatego dużo rozsądniejszą opcją, niż dieta jabłkowa tygodniowa lub trzydniowa, jest dieta jabłkowa długotrwała, którą wprowadza się na okres ok. 2-4 tygodni i która skutkuje stopniowym osiąganiem coraz to niższych wartości na wadze.

Dieta jabłkowa – jadłospis

różnokolorowe jabłka

Przykładowe menu w długotrwałej diecie jabłkowej bazuje na jabłkach w różnych postaciach, aczkolwiek jest w nim też trochę miejsca na urozmaicenia:

I dzień

  • Śniadanie: szklanka wody z octem jabłkowym, pieczywo razowe z drobiową szynką, pomidor, jabłko
  • 2 śniadanie: szklanka soku z grejpfrutów, 2 garstki suszonych jabłek
  • Obiad: zupa jabłkowa zaprawiona chudym jogurtem z garścią pełnoziarnistego makaronu
  • zielone i czerwone jabłka
  • Podwieczorek: surówka z pora i jabłka doprawiona jogurtem naturalnym i musztardą
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, mała kromka chleba razowego, sałata, jabłko

II dzień

  • Śniadanie: szklanka wody z octem jabłkowym, owsianka na chudym mleku z jabłkami (uprzednio startymi na tarce) i z cynamonem
  • 2 śniadanie: koktajl przyrządzony z jabłek, ogórka i pomarańczy, kromka pieczywa ryżowego
  • Obiad: pieczona pierś z kurczaka z jabłkami i ziołami, pół szklanki ryżu brązowego, surówka
  • Podwieczorek: kanapka z pastą rybną, jabłko
  • Kolacja: jabłko, chudy twarożek

III dzień:

  • Śniadanie: szklanka wody z octem jabłkowym, pół grahamki z pastą jajeczną, jabłko
  • 2 śniadanie: sok z jabłek i marchwi
  • Obiad: kasza jaglana z jabłkami i innymi owocami (np. jagodami acai, truskawkami, ananasem, grejpfrutem, malinami)
  • Podwieczorek: garść orzechów, jabłka
  • Kolacja: duszony mintaj z warzywami

IV dzień

  • Śniadanie: szklanka wody z octem jabłkowym, omlet z jabłkiem
  • 2 śniadanie: mus jabłkowy z cynamonem
  • Obiad: dorsz duszony z jabłkami, 2 ziemniaki, sok z marchwi
  • Podwieczorek: jogurt jabłkowy z prażonymi orzechami
  • Kolacja: ryż z warzywami

V dzień

  • Śniadanie: szklanka wody z octem jabłkowym, ciemne pieczywo z chudą szynką, sałata
  • 2 śniadanie: twarożek ze szczypiorkiem, koktajl warzywny
  • Obiad: pieczona cielęcina z wytrawną konfiturą z jabłek
  • Podwieczorek: sałatka z pomidorów i papryki
  • Kolacja: pieczone jabłka z płatkami owsianymi

Jak jeść jabłka? Przykładowe przepisy na potrawy z jabłek

Owoce te są dlatego tak przydatne w procesie odchudzania, ponieważ zawierają duże ilości pektyn, czyli rodzaju błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który pęczniejąc w żołądku zapewnia uczucie sytości. Co prawda jabłka można jeść na różne sposoby – surowe, pieczone, gotowane, w całości, starte, zmiksowane, ale najzdrowsze są surowe, jedzone ze skórką, a nawet z gniazdami nasiennymi, które zawierają najwięcej pektyn.

Jako dodatki do jabłek można stosować różne przyprawy: przede wszystkim cynamon, ale także imbir, kardamon, gałkę muszkatołową, anyż, a nawet majeranek czy zioła prowansalskie.

Oto kilka przykładów potraw z jabłek:

Mus jabłkowy z cynamonem

Składniki: 2 kg jabłek, szklanka przegotowanej wody, sok z cytryny, 2 łyżeczki cynamonu, odrobina cukru

Wykonanie: jabłka myjemy i obieramy, wykrawamy gniazda nasienne, kroimy w kostkę i skrapiamy sokiem z cytryny. Do garnka wlewamy wodę i wkładamy owoce, mieszając doprowadzamy do wrzenia i następnie na małym ogniu dusimy około 15 minut, na końcu dodajemy cynamon i blendujemy.

Jogurt jabłkowy z prażonymi orzechami

Składniki: 100 gram jogurtu naturalnego, 1 jabłko, szczypta cynamonu, wiórki kokosowe, orzechy

Wykonanie: jabłko myjemy, obieramy, kroimy na malutkie kawałki, blendujemy. Łączymy z jogurtem, cynamonem i wiórkami. Orzechy prażymy na suchej patelni, dodajemy do jogurtu, na wierzchu kładziemy dodatkowe kawałki jabłka.

Wytrawna konfitura z jabłek

Składniki: 4 jabłka, 1 mała cebula, ząbek czosnku, sok z cytryny, sól, majeranek

Wykonanie: jabłka obieramy i kroimy na mniejsze kawałki, następnie dusimy z niewielką ilością wody. Cebulę i czosnek drobno kroimy i szklimy na odrobinie oleju. Dodajemy do konfitury, solimy, sypiemy majeranek. Doprawiamy do smaku sokiem z cytryny, ewentualnie szczyptą cukru. Podajemy do mięs, pasztetów, drobiu.

Pieczone jabłka z płatkami owsianymi

Składniki: 4 jabłka, 4 łyżki płatków owsianych, łyżka rodzynek, garść włoskich orzechów, łyżeczka cynamonu, 2 łyżki miodu, odrobina masła

Wykonanie: orzechy delikatnie prażymy i siekamy na mniejsze kawałki, mieszamy z płatkami, rodzynkami i cynamonem. Jabłka myjemy, ścinamy czubki i wydrążamy gniazda nasienne, układamy w naczyniu do zapiekania, wypełniamy farszem, na wierzchu kładziemy paseczek masła. Zapiekamy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni, bez przykrycia, około 40 minut. Podajemy na ciepło, delikatnie skropione miodem.

Dieta jabłkowa – efekty

Jabłko to mistrzowski owoc, jeśli chodzi o zdolność do podkręcania tempa przemiany materii, oczyszczania organizmu, pobudzania procesów trawiennych oraz hamowania apetytu (ze względu na wysoką zawartość błonnika). Dlatego doskonale sprawdzi się w procesie odchudzania. Jednocześnie jednak warto pamiętać, żeby po zakończeniu kuracji pozostać przy zdrowej diecie i lekkich posiłkach, aby uniknąć przyrostu wagi. Dobrze jest też zachować zwyczaj codziennego zjadania przynajmniej jednego jabłka oraz zwiększonej ilości warzyw i owoców.

Jeśli przez 3-4 tygodnie będziemy trzymać się niskokalorycznego menu z jabłkiem w roli głównej, zrzucimy około 5 kg. Nie bez przyczyny jedną z najwyżej ocenianych kuracji wyszczuplających jest właśnie dieta jabłkowa. Głównym jej atutem jest niska kaloryczność jabłek – jeden średniej wielkości owoc ma około 50 do 80 kcal, a wymierne efekty kuracji to, obok zmniejszenia masy ciała, oczyszczenie organizmu z toksyn, usprawnienie perystaltyki jelit i poprawa odporności.

Dieta jabłkowa – opinie na jej temat

Zamieszczane w sieci komentarze są zdecydowanie pozytywne, zwłaszcza od osób, które wprowadziły do codziennego menu spore ilości jabłek i połączyły je z innymi niskokalorycznymi produktami. W przypadku radykalnej diety jabłkowej, w ramach której spożywa się wyłącznie jabłka przez kilka dni, wiele osób zrzuciło sporo kg, ale niestety potem doznało efektu jojo.

Internauci, którzy zdecydowali się na dietę jabłkową w dłuższej i łagodniejszej wersji, zauważają też inne korzystne dla zdrowia skutki, mianowicie lepsze trawienie, poprawę samopoczucia i kondycji skóry.

Jakie suplementy diety pomogą ci wytrwać na diecie jabłkowej i spotęgują efekty odchudzające? Sprawdź:

Cappucino MCT

Cappucino MCT spalacz tłuszczu

Fibre Select

Fibre Select odchudzający błonnik witalny

Źródła:

Czytaj więcej

8 komentarzy

Danka 15 grudnia 2017 - 11:01

Jabłka to najlepsze owoce, słodkie, ale nietuczące i fenomenalnie odchudzające. Mają w sobie nie tylko witaminy, znajdziemy w nich też mnóstwo innych składników odżywczych nawet tych sprzyjających odchudzaniu. Najważniejszy jest oczywiście błonnik pokarmowy, który reguluje i przyspiesza procesy trawienne.

Odpowiedź
Alunia 17 grudnia 2017 - 21:28

Bardzo ciekawy artykuł. Jabłka jem praktycznie codziennie, ale nigdy nie zastanawiałam się, że dzięki nim można schudnąć. Muszę wypróbować kilka przepisów i poszukać jeszcze innych, może w końcu zgubię trochę kilogramów, za jakiś czas napisze wam czy się udało.

Odpowiedź
Tomo 20 grudnia 2017 - 09:34

Jabłuszko pełne snu, jak było w piosence, a w tym przypadku pełne zdrowia. Rzeczywiście to ważny, chociaż nadal niedoceniany składnik zdrowej i skutecznej diety. Jabłka można jeść na wiele różnych sposobów, surowe, pieczone, pić robione z nich kompoty, ale trzeba kupować tylko te ze sprawdzonych upraw, wolne od nawozów, bo nie schudniecie tylko możecie się zatruć.

Odpowiedź
Kika21 23 grudnia 2017 - 18:14

Same jabłka to nie dla mnie, jako dodatek do innych potraw mogę je strawić. Niektóre będą nawet lepiej smakowały, zwłaszcza surówki bo lubię mieszać warzywa z owocami. Tak w ogóle to jabłka są niskokaloryczne, można więc zjeść ich w ciągu dnia naprawdę dużo, tylko trzeba uważać aby nie przesadzić, bo niestrawność macie jak w banku.

Odpowiedź
Asieńka 26 grudnia 2017 - 14:37

Nie rozumiem waszego samozaparcia, ja próbowałam tej diety już kilka razy i zawsze kończyło się silnymi bólami brzucha, a kiedyś nawet biegunką. Jedzenie tylko kilku jabłek dziennie i popijanie ich dużą ilością wody nie jest dobrym pomysłem, mi nie udało się wytrzymać bez podjadania i kończyło się na tym, że zamiast chudnąć tyłam.

Odpowiedź
Dota 2 stycznia 2018 - 23:04

Asieńka, samozaparcie i cierpliwość to podstawa w każdej diecie, bez tego nie ma mowy o żadnych efektach. Po co w ogóle zaczynać, jak od razu sobie zakładasz że nie dasz rady. Jestem już drugi tydzień właśnie na diecie jabłkowej i na razie jest całkiem spoko, straciłam już prawie 3 kg, jabłka nie tylko mi nie zaszkodziły, lecz wręcz pomogły. Odkąd jem je tak jak zalecają nie pamiętam co to problemy z trawieniem, a to zaleta zawartości błonnika.

Odpowiedź
Madzia_31 5 stycznia 2018 - 16:52

Jedzenie tylko jabłek przez kilka tygodni to faktycznie przesada, ale rezygnując z niektórych innych, ciężkostrawnych rzeczy i wprowadzając w zamian jabłuszka, można sobie skomponować całkiem fajne menu. Dzisiaj np. zjadłam:
rano – owsianka z musli, tartym jabłkiem i płatkami na mleku, oczywiście chudym 0 %,
drugie śniadanie – chrupkie pieczywo i znów 2 jabłuszka,
obiad – ryba pieczona z jabłkami i suróweczka,
po południu – jabłka pieczone,
kolacji zazwyczaj nie jadam, ale teraz jak się domyślacie schrupałam jabłko 🙂 i w ciągu całego dnia wypijam ponad 2 litry wody.
Nie wiem ile czasu tak wytrzymam, ale jeśli waga zacznie spadać to na pewno długo.

Odpowiedź
Leila 9 stycznia 2018 - 02:16

Mnie po 4 tygodniach zdrowe odżywianie weszło po prostu w nawyk. Jabłka nie grają już głównej roli w mojej diecie, ale nadal są jedną z jej ważniejszych części. Ogólnie jak schudłam, to panicznie bałam się jojo dlatego radykalnie zmieniłam swój styl życia. Odstawiłam wszystko co szkodliwe, najwięcej jem owoców oraz warzyw i to wszystko dzięki jabłkom.

Odpowiedź

Dołącz do dyskusji

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie swoich danych przez tę stronę internetową.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie