Strona główna Trening Domowa siłownia – jak zorganizować, optymalne sprzęty

Domowa siłownia – jak zorganizować, optymalne sprzęty

by Redakcja bioway.pl
1 komentarzy

Pandemia koronawirusa przyczyniła się do znacznego wzrostu popularności domowych siłowni. Sporo osób obawia się jednak, że zorganizowanie siłowni w domowym zaciszu jest wyjątkowo trudne lub kosztowne. W rzeczywistości wcale tak nie jest, ponieważ sprzęt do ćwiczeń nie musi być ani drogi, ani skomplikowany. W poniższym artykule doradzamy, jak zorganizować domową siłownię.

Dlaczego warto zorganizować domową siłownię? 

Powodów, dla których warto zdecydować się na urządzenie własnej siłowni w domu, jest co najmniej kilka. W dzisiejszych czasach, gdy zmagamy się z pandemią COVID-19, niezwykle istotna jest przede wszystkim ochrona własnego zdrowia.

Ćwicząc w klasycznej siłowni obcujemy z różnymi ludźmi, przez co jesteśmy bardziej narażeni na zachorowanie. Dodatkowo, mając wykupiony karnet na siłownię, nie mamy pewności, czy w najbliższej przyszłości nie zostanie ogłoszony kolejny lockdown, przez co na długo moglibyśmy zostać pozbawieni możliwości prowadzenia treningów. 

Następna bardzo ważna zaleta domowej siłowni to stuprocentowa niezależność. Treningi możemy odbywać o dowolnie wybranych porach, co w przypadku klasycznych siłowni nie zawsze jest możliwe. Wszystkie sprzęty mamy także pod ręką, dlatego decyzję o rozpoczęciu treningu możemy podejmować w sposób spontaniczny. 

Posiadanie siłowni w domu to również ogromna oszczędność czasu. Wiele osób dojeżdża do siłowni nawet kilkadziesiąt kilometrów, przez co w skali miesiąca tracą nawet kilkadziesiąt godzin. 

O czym należy pamiętać przed zakupem sprzętu do domowej siłowni? 

mężczyzna ćwiczący na hantlach

Zanim podejmiemy jakąkolwiek decyzję odnośnie zakupu konkretnego sprzętu do naszej domowej siłowni, należy dokładnie zastanowić się nad tym, jakie rodzaje treningów chcielibyśmy wykonywać.

Mogą to być np. treningi nastawione na budowę mięśni, spalanie tkanki tłuszczowej, poprawiające kondycję itd.

Gdy właściwie określimy swoje potrzeby, dobór odpowiedniego sprzętu będzie znacznie łatwiejszy, zaś osiągnięcie zamierzonych rezultatów zajmie mniej czasu. 

Równie ważne jest znalezienie funduszy. Warto wiedzieć, że zaaranżowanie siłowni w domu według poniżej przedstawionej instrukcji kosztuje minimum 5000 złotych. Nie każdy dysponuje taką kwotą. Istnieje jednak rozwiązanie.

Mianowicie: kredyt gotówkowy na domową siłownię do 15 000zł. W internecie można znaleźć szereg atrakcyjnych ofert kredytów i pożyczek dedykowanych osobom, które marzą o stworzeniu własnej siłowni. Raty takiego zobowiązania finansowego nie są wysokie, ponieważ zazwyczaj wynoszą około 300 złotych miesięcznie. To nieco więcej niż karnet na siłownię, jednak w zamian za to zyskujemy możliwość wykonywania ulubionych ćwiczeń na własnym sprzęcie o dowolnie wybranej porze. 

Wybór miejsca na domową siłownię 

Aby móc zorganizować siłownię w domowych warunkach, najlepiej jest wygospodarować jedno osobne pomieszczenie. Dobrze sprawdzi się także piwnica bądź strych. Jeżeli nie dysponujemy wolną przestrzenią, w ostateczności możemy także przechowywać wszystkie urządzenia w szafie lub kartonie w zależności od ich gabarytów. 

hantel

Pierwszym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę przy urządzaniu siłowni w domu, jest podłoga. Nie powinna ona być zbyt śliska, gdyż mogłoby to doprowadzić do nieszczęśliwego wypadku w czasie treningu. Najlepiej jest postawić na panele o wysokim stopniu ścieralności bądź dobry jakościowo parkiet.

Podłoga powinna także być odporna na uderzenia w razie upadku sztangi lub hantli. Pod podłogą dobrze jest także zamontować warstwę izolacyjną z pianki poliuretanowej, korka lub wełny. Dzięki temu dokuczliwe, głośne dźwięki, nie będą docierały do sąsiadów. 

Mata do ćwiczeń 

Mata do ćwiczeń to absolutna podstawa w domowej siłowni. Warto się w nią zaopatrzyć, ponieważ będzie ona ochraniała podłogę przed wszelkiego rodzaju uszkodzeniami. Ponadto, mata przydaje się podczas wykonywania ćwiczeń leżących, gdyż chroni nasze ciało przed zimnym podłożem. Co ważne, zakup maty do ćwiczeń wiąże się z niewielkim wydatkiem wynoszącym maksymalnie 50 złotych. 

Skakanka

Osoby, które lubią wykonywać treningi cardio oraz interwałowe, powinny zaopatrzyć się w prostą, wydajną a zarazem tanią skakankę. Mimo swojej prostoty, systematyczne wykonywanie ćwiczeń na skakance może przynieść wręcz oszałamiające rezultaty w krótkim czasie. 

Skakanie sprawia, że angażowane są wszystkie partie mięśni w naszym ciele, dzięki czemu spalamy bardzo dużo kalorii. Wykonywanie ćwiczeń na skakance poleca się wszystkim tym, którzy chcieliby w krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów. Skakanie doskonale wpływa także na ogólną kondycję fizyczną oraz wydolność organizmu.

Gumy do ćwiczeń – must have w każdej domowej siłowni 

Kolejnym urządzeniem, którego nie powinno zabraknąć w domowej siłowni, są gumy do ćwiczeń. Produkuje się ja z lateksu. Są one oferowane w różnorodnych wersjach kolorystycznych. Każdy kolor oznacza inną grubość, dlatego sugerując się tym wskaźnikiem łatwo można wybrać taką gumę, która będzie odpowiadała naszym potrzebom. Wyróżniamy gumy krótkie i mało rozciągliwe a także długie i grube.  

Wykonując ćwiczenia za pomocą gumy angażujemy do pracy prawie wszystkie partie mięśni. Gumy działają na podobnej zasadzie jak hantle. Z racji tego, iż stawiają opór, są rewelacyjnym sposobem na stosunkowo szybkie zwiększenie tkanki mięśniowej. Z racji tego, iż są one produkowane z lateksu, z powodzeniem można wykorzystywać je do różnych ćwiczeń, gdzie pełnić będą rolę dodatkowego obciążenia, np. w przysiadach, pompkach itp. 

Odważniki 

Odważniki, czyli kettle, to uniwersalne urządzenia, które mogą posłużyć nam do wykonywania zróżnicowanych, a co najważniejsze – bardzo efektywnych treningów dowolnie wybranych partii ciała. Za pomocą odważników można wykonywać ćwiczenia takie jak: 

  • przysiady, 
  • ciągi, 
  • wyciskania, 
  • ćwiczenia mięśni brzucha. 
hantle

Zaletą odważników jest ich ogromna uniwersalność. Odpowiednio przeprowadzony trening z wykorzystaniem tych urządzeń może wspomagać np. budowę mięśni, rzeźbę, koordynację ruchową, wytrzymałość, spalanie tkanki tłuszczowej. 

W trakcie kupowania kettli warto sprawdzać ich ciężar. Jeżeli nie posiadamy doświadczenia w wykonywaniu ćwiczeń z wykorzystaniem tego urządzenia, na początek lepiej jest postawić na lżejszą wersję, np. 10-kilogramową.

Taśmy RTX 

Ćwiczenia wykonywane z wykorzystaniem siły grawitacji są od lat doceniane przez sportowców na całym świecie. Trening oparty na taśmach RTX przyczynia się do poprawy kondycji całego ciała oraz wzrostu tkanki mięśniowej. Co ważne, przy takich ćwiczeniach angażowanych jest wiele partii mięśni w tym samym czasie. 

Taśmę RTX można przymocować do wcześniej zamontowanego drążka. Z kolei, gdy nie posiadamy drążka, wtedy taśmę można zaczepić do futryny drzwi lub sufitu. Taśmy RTX są niezwykle uniwersalnym sprzętem, którego nie powinno zabraknąć w domowej siłowni. 

Piłka szwajcarska 

Kolejny niewielki sprzęt, który może posłużyć nam do wykonywania bardzo wymagających ćwiczeń. Piłka szwajcarska to gumowa piłka wypełniona powietrzem. Za jej pomocą wykonuje się treningi nóg oraz mięśni brzucha. 

Czytaj więcej

1 komentarzy

Crazy boi 8 października 2021 - 01:34

Można robić wszystko w domu ale radzę uważać szczególnie jak jesteśmy sami w pomieszczeniu lub co gorsza a w calym domu. Klaty bym na pewno nie polecał robić na ławeczce bez asekuracji 2giej osoby bo można nawet umrzeć. Reszta jest bardziej bezpieczna. Najlepiej ćwiczyć w 2 osoby lub chociaż zawolac kogoś żeby chociaż pogadać to w.razie czego zadzwoni na 112 jak nam sztanga spadnie na czaszkę albo żebra

Odpowiedź

Dołącz do dyskusji

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie swoich danych przez tę stronę internetową.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie