Strona główna Zdrowie L-teanina – stabilizuje nastrój, poprawia pracę mózgu. Poznaj cenne właściwości roślinnej substancji!

L-teanina – stabilizuje nastrój, poprawia pracę mózgu. Poznaj cenne właściwości roślinnej substancji!

by Karolina
4 komentarze

L-teanina to substancja roślinna, która coraz częściej pojawia się w suplementach diety o działaniu antystresowym, poprawiającym kondycję nerwów i wspierającym pracę mózgu. Jej zaletą jest silne działanie bioaktywne oraz dobra przyswajalność przez organizm, dzięki czemu stanowi skuteczną broń przeciwko zaburzeniom funkcji psychicznych. Co ciekawe, L-teanina może być pomocna nie tylko przy drobniejszych dolegliwościach, ale i przy poważniejszych schorzeniach. Potrafi na przykład łagodzić objawy schizofrenii lub depresji. Niewątpliwie L-teanina to substancja, na którą warto zwrócić uwagę w przypadku nie najlepszej formy psychicznej. Sprawdzi się również przy obniżonej sprawności intelektualnej, szczególnie jeśli połączymy ją z innymi nootropami.

L-teanina – strażnik dobrego samopoczucia ukryty w zielonej herbacie

Zielona herbata to znana od wielu wieków skarbnica drogocennych substancji. Posiada zarówno walory prozdrowotne, jak i smakowe, dlatego jest jednym z najpopularniejszych i najczęściej spożywanych przez społeczeństwo napojów. Dzięki zawartości witamin (B1, B2, B5, K, E, C), minerałów (wapnia, magnezu, żelaza, fosforu, miedzi, cynku, manganu, fluoru), a przede wszystkim dzięki bogactwu polifenoli (katechin i tanin), zielona herbata wykazuje szerokie działanie bioaktywne, poprawiając funkcjonowanie ustroju w wielu obszarach.

Jest między innymi cennym wsparciem dla odchudzających, jako że przyspiesza przemianę materii, usprawnia rozpad tłuszczu i poprawia trawienie. Poza tym stymuluje oczyszczanie organizmu z toksyn, zwalcza cellulit, polepsza kondycję skóry i włosów, wzmacnia odporność, przeciwdziała stanom zapalnym oraz wspomaga układ krążenia. Pośród licznych zalet zielonej herbaty nie można nie wymienić także jej silnego działania antyoksydacyjnego, a co za tym idzie hamowania procesów starzenia organizmu oraz zmniejszania ryzyka wielu chorób cywilizacyjnych.

Wreszcie warto wspomnieć o pozytywnym wpływie zielonej herbaty na pracę mózgu, samopoczucie oraz poziom witalności organizmu, przy czym atuty te wynikają głównie z obecności L-teaniny, czyli substancji, której za chwilę przyjrzymy się bliżej.

zielona herbata - świeże liście

L-teanina – organiczny związek o silnym działaniu nootropowym

L-teanina zaliczana jest do grupy aminokwasów, aczkolwiek nie należy jej mylić z aminokwasami wchodzącymi w skład białek, takimi jak tyrozyna, cysteina czy tryptofan. L-teanina to aminokwas niebiałkowy, będący pochodną glutaminy, występujący niemal wyłącznie w zielonej herbacie (Camellia sinensis). Wytwarzana jest w korzeniu rośliny, następnie transportowana jest do liści, tam też jest kumulowana.

L-teanina wyróżnia się dużą aktywnością, jeśli chodzi o ludzki organizm, a szczególnie o pracę naszej psychiki. Pobudza mózgowe fale alfa odpowiedzialne za stan zrelaksowania. Jest bardzo dobrze i szybko przyswajana przez organizm i niezmiernie łatwo pokonuje barierę krew-mózg, stąd zresztą wynika jej zdolność do regulowania poziomu ważnych neuroprzekaźników, poprawiania funkcji kognitywnych i normowania samopoczucia.

Podobnie kilka innych znanych składników roślinnych, takich jak choćby żeń-szeń czy brahmi, L-teanina jest nootropem, czyli substancją „podkręcającą” mózg, przy czym głównymi symptomami jej działania jest wzrost wydajności intelektualnej i polepszenie pamięci.

Jeśli chodzi o zwiększanie potencjału umysłowego, bardzo dobrze sprawdza się połączenie L-teaniny i kofeiny, a dodatkowym atutem tego duetu jest brak negatywnych skutków ubocznych, jakie często niesie ze sobą zażywanie samej kofeiny (np. podniesienie ciśnienia, kołatanie serca, bóle i zawroty głowy, rozdrażnienie). L-teanina neutralizuje działania niepożądane kofeiny, a potęguje te pożądane, takie jak wzrost koncentracji, redukcja zmęczenia, pobudzenie mentalne, poprawa procesów myślowych.

L-teanina – właściwości prokognitywne, usprawnianie pracy mózgu

O właściwościach prokognitywnych (inaczej nootropowych) danej substancji mówimy wówczas, gdy wpływa ona na ważne neuroprzekaźniki w mózgu (w tym dopaminę, serotoninę, GABA), reguluje ich poziom, a tym samym poprawia przesył impulsów pomiędzy neuronami. Skutkiem działania substancji obdarzonych właściwościami nootropowymi jest odczuwalna poprawa funkcjonowania umysłu, a także polepszenie kondycji nerwów (np. redukcja lęku i napięcia) oraz eliminacja zaburzeń nastroju.

Najpopularniejsze nootropy na aktualnym rynku to ashwagandha, gotu kola, żeń-szeń, Ginkgo biloba i Bacopa monnieri, ale również L-teanina cieszy się ostatnio dużym zainteresowaniem i z całą pewnością nie jest to zainteresowanie bezpodstawne – ta niecodzienna substancja roślinna, obok działania stymulującego mózg, posiada bowiem niesamowitą zdolność do przywracania równowagi wewnętrznej i wyzwalania uczucia błogości.

Z uwagi na silne właściwości prokognitywne L-teanina może być cennym wsparciem dla osób parających się pracą umysłową i szukających sposobu na poprawę koncentracji, pamięci, na zwiększenie kreatywności i zdolności myślowych. Równie dobrze substancja spełni swe zadanie w przypadku osób w podeszłym wieku, które chcą lepiej chronić swój system nerwowy przed procesem starzenia.

Jak L-teanina wpływa na pracę mózgu? Najczęściej obserwowane efekty to:

  • poprawa koncentracji, możliwość dłuższego skupienia uwagi na konkretnym zadaniu bez rozpraszania się,
  • poprawa procesu zapamiętywania i przypominania,
  • wydajniejsza nauka, lepsza zdolność asymilacji nowej wiedzy,
  • bardziej produktywna praca umysłowa,
  • brak uczucia zmęczenia psychicznego po dłuższej pracy umysłowej,
  • uczucie bardziej klarownego i otwartego umysłu,
  • większa kreatywność,
  • wydajniejsze, szybsze procesy myślowe,
  • większa czujność,
  • szybsze kojarzenie.

L-teanina ochroną dla systemu nerwowego

L-teanina pozytywnie wpływa na kondycję neuronów oraz pracę całego układu nerwowego. Wykazuje właściwości antyoksydacyjne, dzięki którym stanowi barierę zabezpieczającą mózg przed procesami neurodegeneracyjnymi. Przeciwdziała chorobom Parkinsona i Alzheimera, a w przypadku osób, u których już występują te schorzenia, spowalnia ich rozwój i łagodzi objawy. Chroni komórki nerwowe przed szkodliwymi wolnymi rodnikami i niekorzystnym wpływem stresu. Przeciwdziała niszczeniu i przedwczesnemu obumieraniu neuronów, wspomaga ich regenerację, a co więcej, stymuluje neurogenezę (proces powstawania nowych komórek nerwowych).

l-teanina w proszku

L-teanina zabójcą stresu i napięcia

Nie ma cienia wątpliwości, że L-teanina jest jedną z najlepszych znanych naturalnych substancji pomocnych w walce ze stresem, lękiem, napięciem nerwowym i zaburzeniami nastroju. Ma znakomite właściwości uspokajające, ale co warto podkreślić, przynosi stan odprężenia i ukojenia bez jednoczesnego otępienia i ospałości, co niestety często ma miejsce po zażyciu innych substancji uspokajających. Pozwala łatwo wejść w stan relaksu i rozluźnienia, sprzyja uczuciu błogości, dystansu do problemów i harmonii emocjonalnej.

Substancja doskonale radzi sobie także w przypadku stanów depresyjnych, spadku motywacji, zniechęcenia, apatii, często nawracającego smutku, przygnębienia. Pobudzając uwalnianie dopaminy i serotoniny, L-teanina wpływa na polepszenie nastroju oraz wzrost chęci do działania. Sprzyja uczuciu radości i wewnętrznego spokoju. Ciekawym aspektem działania L-teaniny jest także poprawa jakości snu. Łagodząc napięcie i sprzyjając wyciszeniu wewnętrznemu, redukuje problemy z zasypianiem i pomaga przespać spokojnie całą noc bez przedwczesnego budzenia się.

W jaki sposób L-teanina normalizuje samopoczucie? Oto 10 najważniejszych działań:

  • sprawia, że łatwiej nam się odnaleźć w stresowych sytuacjach, pomaga lepiej zaadaptować się do panujących warunków, uodparnia na stres,
  • zwalcza niepokój i stany lękowe,
  • przeciwdziała stanowi wyczerpania psychicznego,
  • likwiduje zdenerwowanie i napięcie nerwowe,
  • pozwala łatwo wejść w stan odprężenia i relaksacji,
  • łagodzi objawy nerwicy, depresji i schizofrenii,
  • stoi na straży dobrego nastroju, zmniejsza skłonność do ulegania negatywnym emocjom,
  • pomaga zasnąć, zapewnia zdrowy, głęboki sen,
  • wzmaga motywację i kreatywność,
  • daje efekt zadowolenia i spokoju ducha.

Inne właściwości zdrowotne L-teaniny

Wpływ L-teaniny na sferę mentalną jest co prawda najbardziej znamienny, jednak substancja ta, ze względu na szerokie działanie bioaktywne, może przynieść nam także szereg innych profitów. Oto kilka ciekawych właściwości L-teaniny:

  • L-teanina jest silnym antyoksydantem, a co za tym idzie neutralizuje szkodliwe wolne rodniki, chroni komórki przed stresem oksydacyjnym i wykazuje działanie antynowotworowe i przeciwstarzeniowe.
  • L-teanina usprawnia pracę układu odpornościowego i wzmacnia barierę obronną organizmu przed czynnikami chorobotwórczymi. Zmniejsza podatność na infekcje, łagodzi stany zapalne, redukuje objawy astmy, zwalcza alergie.
  • L-teanina wspiera odchudzanie. Zapobiega nadmiernemu magazynowaniu zapasów tłuszczowych, a tym samym hamuje tycie. Co więcej, poprzez normalizację nastroju pomaga zwalczać nawyk zajadania stresu i złych emocji. Reguluje apetyt i pozwala lepiej kontrolować ilość zjadanych kalorii.
  • L-teanina usprawnia pracę układu sercowo-naczyniowego. Zapobiega skokom ciśnienia, przyczynia się do zmniejszenia poziomu złego cholesterolu, chroni naczynia krwionośne i poprawia ich funkcjonowanie, zapobiega twardnieniu tętnic, obniża ryzyko chorób układu krążenia.
  • L-teanina stymuluje proces regeneracji organizmu i pozwala szybciej odzyskać dobrą formę fizyczną i psychiczną po dużym wysiłku.

L-teanina – z czym łączyć?

L-teanina dostępna jest zarówno w formie jednoskładnikowych kapsułek lub proszku, jak i w postaci wieloskładnikowych suplementów diety. Jeśli chcielibyśmy stworzyć własną nootropową lub prozdrowotną kompozycję suplementów, warto zwrócić uwagę na takie połączenia jak:

  • L-teanina i kofeina,
  • L-teanina i Ginkgo biloba,
  • L-teanina i żeń-szeń,

Trzy pierwsze połączenia lepiej sprawdzą się w celu usprawnienia pracy mózgu, poprawy wydajności intelektualnej i funkcji poznawczych, natomiast trzy ostatnie w celu poprawy samopoczucia, unormowania nastroju, redukcji stresu, ukojenia nerwów i ogólnego polepszenia formy psychicznej.

Przyczytaj recenzję najlepszego na rynku reduktora stresu i boostera mózgu: Brain Actives

BrainActives pro 8

Źródła:

Czytaj więcej

4 komentarze

Teaninka 27 sierpnia 2020 - 17:12

Jestem wielką fanką L-teaniny. Uważam że jest jedną z najlepszych substancji antystresowych i rozluźniających. Pozbyłam się dzięki niej problemów z psychą. Fajnie odpręża, koi nerwy i sprawia, że znowu śpię dobrze. Jeśli jesteście wiecznie zestresowani, czujecie, że jesteście pod dużą presją, jesteście kłębkiem nerwów, nawiedza was zły nastrój, czujecie że nie jesteście sobą przez różne negatywne emocje itp. to kupcie sobie jakiś preparat z L-teaniną. Szybko zobaczycie poprawę. Może być sama L-teanina albo z innymi składnikami. Inne nootropy i adaptogeny jeszcze dodają jej powera 😀

Odpowiedź
casius 9 września 2020 - 22:06

Często testuję różne substancje wspomagające psychikę i podkręcające mózg. Ostatnio odkryłem L-teanine z L-tyrozyną. Bardzo ciekawe zestawienie. Nie tylko poprawa pracę mózgu, ale co dla mnie najważniejsze, podkręca motywację i chęć do różnych działań, które u mnie ostatnimi czasu były zaniedbywane. Mówię tutaj głównie o treningach fizycznych oraz działalności artystycznej. Straciłem trochę chęć do życia, poczucie sensu, popadłem w jakieś dziwne doły, deprechę, apatię… I właśnie głównie dzięki L-teaninie z tyrozyną (dodatkowo jeszcze stosuję ashwagandę, ale niecodziennie, no i 2 kubki zielonej kawy dziennie jako pobudzacz) samopoczucie i praca mózgu mi się ustabilizowały. Polecam.

Odpowiedź
Mała_Ka 13 września 2020 - 10:01

Zdecydowanie jeden z moich ulubionych nootropików. U mnie fajnie sprawdza się połączenie z rana L-teaniny, yerba mate (pitej zamiast kawy) oraz Gotu kola i Bacopa. W ogóle uważam, że najlepsze efekty dają nootropiki, gdy są ze sobą łączone. Chociaż i sama l-teanina działa fajnie – odpręża i łagodzi napięcie. Jednak w połączeniu z yerbą i Gotu, działa dużo silniej na pobudzenie pracy mózgu i poprawę zdolności intelektualnych. U mnie bardzo wyraźnie rozwija twórcze myślenie.

Odpowiedź
Komma34 15 września 2020 - 21:23

Masz rację Mała_Ka, że najfajniej działają kompilacje 🙂 Ale ja zamiast kilku rożnych supli jednoskładnikowych wolę jednak, jak wszystko jest w jednej kapsułce. Wygodniej po prostu 🙂

Odpowiedź

Dołącz do dyskusji

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie swoich danych przez tę stronę internetową.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie