Strona główna Zdrowie L-teanina – stabilizuje nastrój, poprawia pracę mózgu. Poznaj cenne właściwości roślinnej substancji!

L-teanina – stabilizuje nastrój, poprawia pracę mózgu. Poznaj cenne właściwości roślinnej substancji!

by Karolina
0 komentarzy

L-teanina to substancja roślinna, która coraz częściej pojawia się w suplementach diety o działaniu antystresowym, poprawiającym kondycję nerwów i wspierającym pracę mózgu. Jej zaletą jest silne działanie bioaktywne oraz dobra przyswajalność przez organizm, dzięki czemu stanowi skuteczną broń przeciwko zaburzeniom funkcji psychicznych. Co ciekawe, L-teanina może być pomocna nie tylko przy drobniejszych dolegliwościach, ale i przy poważniejszych schorzeniach. Potrafi na przykład łagodzić objawy schizofrenii lub depresji. Niewątpliwie L-teanina to substancja, na którą warto zwrócić uwagę w przypadku nie najlepszej formy psychicznej. Sprawdzi się również przy obniżonej sprawności intelektualnej, szczególnie jeśli połączymy ją z innymi nootropami.

L-teanina – strażnik dobrego samopoczucia ukryty w zielonej herbacie

Zielona herbata to znana od wielu wieków skarbnica drogocennych substancji. Posiada zarówno walory prozdrowotne, jak i smakowe, dlatego jest jednym z najpopularniejszych i najczęściej spożywanych przez społeczeństwo napojów. Dzięki zawartości witamin (B1, B2, B5, K, E, C), minerałów (wapnia, magnezu, żelaza, fosforu, miedzi, cynku, manganu, fluoru), a przede wszystkim dzięki bogactwu polifenoli (katechin i tanin), zielona herbata wykazuje szerokie działanie bioaktywne, poprawiając funkcjonowanie ustroju w wielu obszarach.

Jest między innymi cennym wsparciem dla odchudzających, jako że przyspiesza przemianę materii, usprawnia rozpad tłuszczu i poprawia trawienie. Poza tym stymuluje oczyszczanie organizmu z toksyn, zwalcza cellulit, polepsza kondycję skóry i włosów, wzmacnia odporność, przeciwdziała stanom zapalnym oraz wspomaga układ krążenia. Pośród licznych zalet zielonej herbaty nie można nie wymienić także jej silnego działania antyoksydacyjnego, a co za tym idzie hamowania procesów starzenia organizmu oraz zmniejszania ryzyka wielu chorób cywilizacyjnych.

Wreszcie warto wspomnieć o pozytywnym wpływie zielonej herbaty na pracę mózgu, samopoczucie oraz poziom witalności organizmu, przy czym atuty te wynikają głównie z obecności L-teaniny, czyli substancji, której za chwilę przyjrzymy się bliżej.

zielona herbata - świeże liście

L-teanina – organiczny związek o silnym działaniu nootropowym

L-teanina zaliczana jest do grupy aminokwasów, aczkolwiek nie należy jej mylić z aminokwasami wchodzącymi w skład białek, takimi jak tyrozyna, cysteina czy tryptofan. L-teanina to aminokwas niebiałkowy, będący pochodną glutaminy, występujący niemal wyłącznie w zielonej herbacie (Camellia sinensis). Wytwarzana jest w korzeniu rośliny, następnie transportowana jest do liści, tam też jest kumulowana.

L-teanina wyróżnia się dużą aktywnością, jeśli chodzi o ludzki organizm, a szczególnie o pracę naszej psychiki. Pobudza mózgowe fale alfa odpowiedzialne za stan zrelaksowania. Jest bardzo dobrze i szybko przyswajana przez organizm i niezmiernie łatwo pokonuje barierę krew-mózg, stąd zresztą wynika jej zdolność do regulowania poziomu ważnych neuroprzekaźników, poprawiania funkcji kognitywnych i normowania samopoczucia.

Podobnie kilka innych znanych składników roślinnych, takich jak choćby żeń-szeń czy brahmi, L-teanina jest nootropem, czyli substancją „podkręcającą” mózg, przy czym głównymi symptomami jej działania jest wzrost wydajności intelektualnej i polepszenie pamięci.

Jeśli chodzi o zwiększanie potencjału umysłowego, bardzo dobrze sprawdza się połączenie L-teaniny i kofeiny, a dodatkowym atutem tego duetu jest brak negatywnych skutków ubocznych, jakie często niesie ze sobą zażywanie samej kofeiny (np. podniesienie ciśnienia, kołatanie serca, bóle i zawroty głowy, rozdrażnienie). L-teanina neutralizuje działania niepożądane kofeiny, a potęguje te pożądane, takie jak wzrost koncentracji, redukcja zmęczenia, pobudzenie mentalne, poprawa procesów myślowych.

L-teanina – właściwości prokognitywne, usprawnianie pracy mózgu

O właściwościach prokognitywnych (inaczej nootropowych) danej substancji mówimy wówczas, gdy wpływa ona na ważne neuroprzekaźniki w mózgu (w tym dopaminę, serotoninę, GABA), reguluje ich poziom, a tym samym poprawia przesył impulsów pomiędzy neuronami. Skutkiem działania substancji obdarzonych właściwościami nootropowymi jest odczuwalna poprawa funkcjonowania umysłu, a także polepszenie kondycji nerwów (np. redukcja lęku i napięcia) oraz eliminacja zaburzeń nastroju.

Najpopularniejsze nootropy na aktualnym rynku to ashwagandha, gotu kola, żeń-szeń, Ginkgo biloba i Bacopa monnieri, ale również L-teanina cieszy się ostatnio dużym zainteresowaniem i z całą pewnością nie jest to zainteresowanie bezpodstawne – ta niecodzienna substancja roślinna, obok działania stymulującego mózg, posiada bowiem niesamowitą zdolność do przywracania równowagi wewnętrznej i wyzwalania uczucia błogości.

Z uwagi na silne właściwości prokognitywne L-teanina może być cennym wsparciem dla osób parających się pracą umysłową i szukających sposobu na poprawę koncentracji, pamięci, na zwiększenie kreatywności i zdolności myślowych. Równie dobrze substancja spełni swe zadanie w przypadku osób w podeszłym wieku, które chcą lepiej chronić swój system nerwowy przed procesem starzenia.

Jak L-teanina wpływa na pracę mózgu? Najczęściej obserwowane efekty to:

  • poprawa koncentracji, możliwość dłuższego skupienia uwagi na konkretnym zadaniu bez rozpraszania się,
  • poprawa procesu zapamiętywania i przypominania,
  • wydajniejsza nauka, lepsza zdolność asymilacji nowej wiedzy,
  • bardziej produktywna praca umysłowa,
  • brak uczucia zmęczenia psychicznego po dłuższej pracy umysłowej,
  • uczucie bardziej klarownego i otwartego umysłu,
  • większa kreatywność,
  • wydajniejsze, szybsze procesy myślowe,
  • większa czujność,
  • szybsze kojarzenie.

L-teanina ochroną dla systemu nerwowego

L-teanina pozytywnie wpływa na kondycję neuronów oraz pracę całego układu nerwowego. Wykazuje właściwości antyoksydacyjne, dzięki którym stanowi barierę zabezpieczającą mózg przed procesami neurodegeneracyjnymi. Przeciwdziała chorobom Parkinsona i Alzheimera, a w przypadku osób, u których już występują te schorzenia, spowalnia ich rozwój i łagodzi objawy. Chroni komórki nerwowe przed szkodliwymi wolnymi rodnikami i niekorzystnym wpływem stresu. Przeciwdziała niszczeniu i przedwczesnemu obumieraniu neuronów, wspomaga ich regenerację, a co więcej, stymuluje neurogenezę (proces powstawania nowych komórek nerwowych).

l-teanina w proszku

L-teanina zabójcą stresu i napięcia

Nie ma cienia wątpliwości, że L-teanina jest jedną z najlepszych znanych naturalnych substancji pomocnych w walce ze stresem, lękiem, napięciem nerwowym i zaburzeniami nastroju. Ma znakomite właściwości uspokajające, ale co warto podkreślić, przynosi stan odprężenia i ukojenia bez jednoczesnego otępienia i ospałości, co niestety często ma miejsce po zażyciu innych substancji uspokajających. Pozwala łatwo wejść w stan relaksu i rozluźnienia, sprzyja uczuciu błogości, dystansu do problemów i harmonii emocjonalnej.

Substancja doskonale radzi sobie także w przypadku stanów depresyjnych, spadku motywacji, zniechęcenia, apatii, często nawracającego smutku, przygnębienia. Pobudzając uwalnianie dopaminy i serotoniny, L-teanina wpływa na polepszenie nastroju oraz wzrost chęci do działania. Sprzyja uczuciu radości i wewnętrznego spokoju. Ciekawym aspektem działania L-teaniny jest także poprawa jakości snu. Łagodząc napięcie i sprzyjając wyciszeniu wewnętrznemu, redukuje problemy z zasypianiem i pomaga przespać spokojnie całą noc bez przedwczesnego budzenia się.

W jaki sposób L-teanina normalizuje samopoczucie? Oto 10 najważniejszych działań:

  • sprawia, że łatwiej nam się odnaleźć w stresowych sytuacjach, pomaga lepiej zaadaptować się do panujących warunków, uodparnia na stres,
  • zwalcza niepokój i stany lękowe,
  • przeciwdziała stanowi wyczerpania psychicznego,
  • likwiduje zdenerwowanie i napięcie nerwowe,
  • pozwala łatwo wejść w stan odprężenia i relaksacji,
  • łagodzi objawy nerwicy, depresji i schizofrenii,
  • stoi na straży dobrego nastroju, zmniejsza skłonność do ulegania negatywnym emocjom,
  • pomaga zasnąć, zapewnia zdrowy, głęboki sen,
  • wzmaga motywację i kreatywność,
  • daje efekt zadowolenia i spokoju ducha.

Inne właściwości zdrowotne L-teaniny

Wpływ L-teaniny na sferę mentalną jest co prawda najbardziej znamienny, jednak substancja ta, ze względu na szerokie działanie bioaktywne, może przynieść nam także szereg innych profitów. Oto kilka ciekawych właściwości L-teaniny:

  • L-teanina jest silnym antyoksydantem, a co za tym idzie neutralizuje szkodliwe wolne rodniki, chroni komórki przed stresem oksydacyjnym i wykazuje działanie antynowotworowe i przeciwstarzeniowe.
  • L-teanina usprawnia pracę układu odpornościowego i wzmacnia barierę obronną organizmu przed czynnikami chorobotwórczymi. Zmniejsza podatność na infekcje, łagodzi stany zapalne, redukuje objawy astmy, zwalcza alergie.
  • L-teanina wspiera odchudzanie. Zapobiega nadmiernemu magazynowaniu zapasów tłuszczowych, a tym samym hamuje tycie. Co więcej, poprzez normalizację nastroju pomaga zwalczać nawyk zajadania stresu i złych emocji. Reguluje apetyt i pozwala lepiej kontrolować ilość zjadanych kalorii.
  • L-teanina usprawnia pracę układu sercowo-naczyniowego. Zapobiega skokom ciśnienia, przyczynia się do zmniejszenia poziomu złego cholesterolu, chroni naczynia krwionośne i poprawia ich funkcjonowanie, zapobiega twardnieniu tętnic, obniża ryzyko chorób układu krążenia.
  • L-teanina stymuluje proces regeneracji organizmu i pozwala szybciej odzyskać dobrą formę fizyczną i psychiczną po dużym wysiłku.

L-teanina – z czym łączyć?

L-teanina dostępna jest zarówno w formie jednoskładnikowych kapsułek lub proszku, jak i w postaci wieloskładnikowych suplementów diety. Jeśli chcielibyśmy stworzyć własną nootropową lub prozdrowotną kompozycję suplementów, warto zwrócić uwagę na takie połączenia jak:

  • L-teanina i kofeina,
  • L-teanina i Ginkgo biloba,
  • L-teanina i żeń-szeń,

Trzy pierwsze połączenia lepiej sprawdzą się w celu usprawnienia pracy mózgu, poprawy wydajności intelektualnej i funkcji poznawczych, natomiast trzy ostatnie w celu poprawy samopoczucia, unormowania nastroju, redukcji stresu, ukojenia nerwów i ogólnego polepszenia formy psychicznej.

Przyczytaj recenzję najlepszego na rynku wieloskładnikowego reduktora stresu i boostera mózgu: Brain Actives

Czytaj więcej

Dołącz do dyskusji

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie swoich danych przez tę stronę internetową.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie